tisdag 30 augusti 2016

Fjärde behandlingen, bara två kvar!

Idag fick jag min fjärde behandling, en ny denna gång, Taxotere heter den. Inför denna tog jag 16 betapred igår, vilket har hållit mig vaken i natt. 16 i morse och 16 ikväll, kul se hur sängen blir i natt. Försökt vila på eftermiddagen, men det är svårt somna. Kroppen är trött så jag ligger i sängen i alla fall. nog så skönt.

Goaste Elissa kom och höll oss sällskap en stund idag. Min vapendragare och goa vän Anna var också med mig, som vanligt.


Behandlingen verkar ha gått bra! Idag fick jag kylvantar och sockar, detta för att ha större chans att inte tappa naglarna. Kallt som tusan. När halva tiden gått kom sköterskan och sa att dom brukar byta ut dom eftersom dem blir varmare. Och jag som tyckte det blev hyfsat skönt. Hon bytte och det kändes ännu kallare.

Denna behandling var bara en timme jämfört med den tidigare behandlingen som var tre timmar. Nu eftersom det var första gången fick jag stanna kvar två timmar efter. Blodtryck kollades hela tiden, och trycket var bara bra.

Peruken jag provade tillhör en ny vän som jag lärt känna tack vare min bröstcancer och en grupp på Facebook som jag är med i, Anne från Övertorneå. Vi träffades två gånger förra veckan och hade riktigt trevligt! Hon kom upp och hälsade på en stund. Maken kom också upp en stund.

En annan kvinna som också är med i denna grupp på Facebook fick sin andra Taxotere idag. Kände igen henne sist jag fick behandling och vi pratade en stund. Idag pratade vi lite mer. Många saker som känns igen, rätt kul faktiskt. Tipsade henne om något jag ska på den15/9, look good, feel better. Då får vi lära oss att sminka oss och knyta sjalar. Kostar gratis och vi får med oss smink hem, något kul att se fram emot.

Hon gav mig ett hett tips, om det smakar metall i munnen, börja med svampmedel. Hon hade inte gjort det och fick jättejobbigt med svamp i munnen. Det sa även dr Bengtsson att jag skulle göra. Så då gäller det bara komma ihåg det.


Elissa somnade till slut, jobbigt hälsa på mormor när hon får behandling.


När klockan var 13 var jag då hungrig, trots att jag varit och fikat efter behandlingen. Jag och Anna åkte till café Victoria och åt en supergod räkmacka. Där slog tröttheten till. Efter vi ätit åkte vi till hotell Björken och hälsade på Anne sin visade oss terapin och de saker hon gjort där. Mycket trevligt! Sedan var det bara åka hem.


Riktigt skönt att jag laddade min Crock Pot i morse med grytbitar av lamm. Bara koka ris på eftermiddagen. Recept finns i min andra blogg, vardagliga ting. Länk till höger i denna blogg. Gott var det! Betapreden är intagen och jag vilar i sängen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar