måndag 7 november 2016

Läkarbesök och röntgen

När jag träffade min doktor idag fick jag recept på ett antihormon som jag ska äta i tio år. Han sa att de flesta tål denna. Och han har haft rätt med allt hittills. Det var några saker jag skulle tänka och ha koll på:

~ Om jag får mensliknande blödning, kontakta onkologen så dom kan skriva remiss till kvinnokliniken. I extrema, extrema, extrema fall kan man få cancer i livmodern. Om man inte gör något/ kollar upp blödningen.

~ Om jag blir tungandad, sluta med tabletten och kontakta onkologen. Samma om jag skulle se en rodnad och svullnad på benet, det kan vara blodpropp.

Biverkningslistan är lång, den har jag sett en gång nu och det räcker. Håller mig till det doktorn sa till att börja med. Han sa också att vallningar och svettningar är vanliga.
Han undersökte även det opererade  bröstet, kollade min arm då den varor lite svullen efter jag var på pysselträff. Allt såg bara bra ut. Ingen svullnad i armen. 

Sedan var det en och en halv timme till magnetröntgen som skulle göras inför strålningen. Det är för att dom ska veta var det ska strålas. Då passade jag och Anna på att få i oss lite indisk mat. På väg dit så låg jag helt plötsligt på marken, landade på båda mina knän. Och det känns nu kan jag säga. Det var en sån där hall fläck i snön, med pudersnö på. Lite onödigt kan jag tycka.

Röntgen gjordes på strålningsenheten där dom även fotograferade mig. Det gjorde dom för att ha som hjälp att se vem jag är.
Så nu är jag uppmärkt. Här har dom tatuerat en prick i vardera sida, nu syns bara ett kors.

Utsidan av vardera överarm har fått ett streck och en tejpbit över.

Och mitt mellan tuttarna har jag fått ett kryss och tejp. Detta ska nu vara där de fem veckor jag ska strålas. Ja tatueringen får jag nog ha resten av livet.

Strålningen börjar på måndag, jag får mer information då. Min doktor sa att man kan få biverkningar av strålningen:

~ Trötthet (Och jag som är så trött redan nu).

~ Tyngdkänsla i armen (Det har jag redan nu och då).

~ Om armen sväller och det blir lymfödem, kontakta sjukgymnasten. Om man inte gör något åt det blir ödemet till fettvävnad och då får man ha en svullen arm.

~ Det kan bli rodnad av strålningen. Bröstet strålas från framsidan mot utsidan, lymfkörtlarna i armhålan. Det rodnande området blir där strålningen "går ut", så bröstet blir rodnaden på utsidan och lymfkörtlarna blir rodnaden vid skulderbladet.

Sedan sista behandlingen försöker jag ta promenader med mina hårbollar. Det blir en hel del vila också. Sista behandlingen var jobbigare än de andra. Jag är fruktansvärt trött. Men något positivt är att jag känner mättnadskänsla och är inte så sötsugen längre. Vätska har jag i kroppen så jag blir flåsig så fort jag gör något. Svullnaden i halsgropen har minskat, det är också skönt.

Förra veckan var jag på min första vattenträning som min fysioterapeuten höll i. Det var en lagom start för min trötta kropp,  så på onsdagar nu här framöver kommer jag gå på det. Skönt att vara i varmt vatten och göra övningar och stretcha.

Jag försöker göra roliga saker som jag mår bra av. För två helger sedan tillbringade jag på pysselträff i Övik. Kikki kom ner från Lillpite på fredag förmiddag och sov över. På förmiddagen då var jag inte så alert. Men det gick över. Får jag bara ta saker i min takt så funkar det rätt bra.

Och så får jag ju träffa min solstråle emellanåt. Hon är så go och glad och ger så mycket positiv energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar