söndag 15 maj 2016

PICC line eller Portacat

Idag har jag och maken varit ute och kört lite hoj. Det är verkligen rensande för hjärnan, vilken frihet! 


Jag har funderat en del kring att jag ska få PICC line när jag ska börja min behandling. Det är en kateter som man får in i ett kärl i överarmen. En del av katetern är utanför kroppen och det är där mina funderingar kommer. Innebär det att jag blir begränsad i min vardag? Vad jag har förstått får jag inte bada då, ska jag inte få göra det på hela sommaren? Kan jag inte gå på vatteträning? Kan jag fortsätta köra hoj? Och får jag en bra tejp som jag inte får blåsor av? Alternativen är en Portacat, en port som sitter under huden. Då krävs ytterligare operationer. Men den kanske är bätttre. Fördelen med PICC line är att dom kan dra den direkt behandlingen är färdig, Portacat måste opererasa ut. Frågorna snurrar lite. 


Då är hojen bra, så den vill jag kunna åka på i sommar också. Det är så härligt!


Måste ringa och påminna om sjukintyget imorgon, kanske jag kan fråga bröstsköterskan då. 


1 kommentar:

  1. Tja! Tycker så här i picc contra portacatfrågan: att få en portacat ger dig helt enkelt mer LIVSKVALITET under behandlingstiden. Fick själv 2 stycken, då den första blev insatt fel i Gällivare, den andra insättning i Umeå fullständigt komplikationslöst. Jag hade den i över 1 år utan påverkningar, tom efter behandlingstiden lät jag den sitta kvar ett tag till. En portacat ger dig framförallt RÖRELSEFRIHET och jag skulle rekommendera - utan att tveka - den lösningen. Dessutom har du ju problem med plåster överhuvudtaget. Att sätta in och tar ut den tar några minuter. Kan hända att man kör PICC line nu av ekonomiska skäl. Vet ej och hur som helst anser jag att livskvalitén är så viktig och avgörande för hela processen att det är det enda riktiga valet! Bamsekram!

    SvaraRadera