fredag 13 maj 2016

Början

I mars 2016 hittade jag en grop i mitt bröst en onsdagkväll när jag klev upp ur badkaret. Tyckte inte jag haft någon grop tidigare. Dagen efter hade jag rond på jobbet. Maken kom och fikade med mig och doktorn efter ronden, han ville se hur det var med mig. Doktorn såg jag blev ledsen så jag förklarade vad jag upptäckt. Hon sa att jag måste kolla upp detta, vilket jag såklart tänkt göra. Hon skrev remiss både till mammografi och till kirurgmottagningen.
Onsdag veckan därpå fick jag komma till mammografin där dom först röntgade, sedan blev det ultraljud och biopsi. Jag fick veta att jag hade en knöl som jag måste operera bort. Läkaren där sa till mig fyra gånger, du blir frisk! Du kommer dö när du är 96 år av något helt annat. Det har jag haft med mig från den dagen.
När jag var till kirurgmottagningen fick jag veta att det var bröstcancer och att jag skulle få tid för operation inom fyra veckor. Det kändes inte roligt. Hittills har den jobbigaste tiden varit från mammografin till en vecka efter besked om bröstcancer. Efter det har det känts lättare, jag blir frisk! Bara gå igenom varje moment, steg för steg. första målet var operation av bröstet.
Den 20/4 kom då operationsdagen. Allt gick bra och jag fick åka hem på kvällen. Ont har det såklart gjort, men inte värre än att jag har klarat mig på T.Alvedon 665 mg och T.Ipren 400 mg, maxdos av båda. Första dagarna kunde jag tom hålla på med mitt pyssel. Sedan gick bedövning och andra smärtstillande läkemedel ur kroppen och det tog emot så fort armen tog i bröstet. Tycker ändå att det gått bra. Det var lte av början på min resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar