fredag 13 maj 2016

Återbesöket

I onsdags var jag på återbesök för att få reda på vidare behandling. Och med mig hade jag min goa vän Anna som följt mig hela vägen. Även maken var med. Doktorn tyckte mitt sår har läkt bra, men att såklart inte är helt läkt inuti. Därför är det lite ont fortfarande, särskilt fram emot eftermiddag/kväll. Jag fick veta att jag hade en spridning till portvaktskörteln och därför måste göra en till operation och ta bort några lymfkörtlar. Då får jag även ett drän så att överflödig vätska töms ut. Denna gång kan jag ev få stanna över natten, beror helt på hur det ser ut efter operationen.

Doktorn frågade om jag ville vara med i en studie som rör operation av lymfkörtlar när man hittat tumör i portvaktskörteln. Då lottas hälften att inte operera bort lymfkörtlar och hälften opererar bort dom. Sedan blir det cytostatika och strålbehandling för alla. Man har sett att ibland opereras lymfkörtlarna bort i onödan. Min första tanke var självklart! Kan jag hjälpa till med det på något sätt så tänker jag det. Frågade Anna och maken när vi blev lämnade ensam en stund och dom tyckte som jag. Hade inte behövt bestämma mig på en gång men det kändes rätt. Så när bröstsköterskan kom tillbaka sa jag att jag hade bestämt mig för att vara med. Hon frågade om vi skulle göra lottningen på en gång, det tyckte jag kändes bra för då får man veta. Och jag blev lottad till gruppen som ska operera bort ca 10 lymfkörtlar.

Nu skulle hon boka en tid så fort som möjligt så jag får komma på operation. När det är gjort blir det sex cytostatikabehandlingar via dropp var tredje vecka. Jag kommer tappa håret, andra biverkningar kan dom inte säga eftersom det är så individuellt. När den behandlingen är färdig blir det strålning i fem veckor, ca 15 minuter varje gång, måndag till fredag med uppehåll för helgen. Det blir även en hormonsänkande behandling som ges som tablett i fem år.

Eftersom jag är med i studien kommer jag att kollas längre än fem år, någonting mellan 10-15 år. Jag har även godkänt att de får forska med hjälp av bloprover. Har lämnat prov innan operation och en gång efter operation.

Det jag funderat mest på är om jag ska jobba innan behandling, eftersom jag inte har vetat när den ska  börja. Doktorn sjukskriver mig fortsättningsvis, och jag blir sjukskriven minst sex månader. Det kan bli längre också. Det känns riktigt bra, nu finns det en plan i mitt huvud också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar